آزردن حیوانات تمرینی برای کشتن انسانهاست
![Animal-Rights-Watch-ARW-1770 حیوان آزاری](http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/09/Animal-Rights-Watch-ARW-1770.jpg)
آزار دادن حیوانات از نشانههای نگرانکننده درباره ابتلای فرد به یک مشکل روانپزشکی است. اگر این مساله در زمان کودکی اتفاق بیفتد، احتمال ابتلا به «اختلال سلوک» را به ذهن متبادر میکند. «اختلال سلوک» یکی از نگرانکنندهترین نابسامانیهای روانی دوران کودکی و نوجوانی است که همراه با نشانههای دیگری از قبیل دروغگویی، آزردن کودکان کوچکتر، رفتارهای ضداجتماعی، فرار از مدرسه، آتشافروزی، سرقت، رفتارهای زودهنگام جنسی و مصرف مواد است. در دوران بزرگسالی آزردن جانوران یکی از ویژگیهای مبتلایان به شخصیت ضداجتماعی است که این افراد بخش عمده جانیان و مجرمان را نیز تشکیل میدهند. در مجموع هر اندازه که فرد صفات انسانی بیشتری داشته باشد و قدرت همدلی او با انسانهای دیگر و با موجودات زنده دیگر بیشتر باشد، کمتر احتمال دارد نسبت به جانوران خشونت و بیرحمی نشان دهد بلکه برعکس، از ویژگیهای انسان سالم از نظر روانی و کامل از نظر دینی محبت به همه موجودات و از جمله جانوران است و ما در این مورد روایات متعددی از مهربانی و رافت و شفقت معصومان نسبت به جانوران داریم. برای نمونه روایت شده است زمانی که حضرت محمد (ص) قصد وضوگرفتن داشتند گربهیی به ظرف محتوی آب نزدیک شد و شروع به نوشیدن آب کرد. حضرت صبر کردند تا گربه تشنه سیراب شد و سپس با باقی آب مانده آن ظرف وضو گرفتند، یا روایت شده زمانی گربهیی به نزد حضرت محمد (ص) آمد و در گوشه دامان آن حضرت خوابش برد. زمانی که حضرت میخواست برخیزد برای آنکه خواب گربه آشفته نشود آن قسمت از قبای خود را که گربه بر آن خوابیده بود با خنجر برید و سپس برخاست. شنیدههای زیادی نیز درباره رافت حضرت امام خمینی نسبت به جانوران از جمله گربهیی که در بیت ایشان ماوا گزیده بود وجود دارد و جالب است بدانید چنین فردی که قدرتهای جهانی در برابر او دچار ترس میشدند، نسبت به موجودات بیپناه تا چه اندازه مهربان بود. باید توجه داشت که اهمیت به حقوق حیوانات جهان را نیز برای زندگی انسان بهتر میکند و در واقع تعادل حیاتی کره زمین به حفظ و بقای جانداران آن بستگی دارد. اگرچه جانوران موذی مستثنی هستند اما انسان باید حفظ گونههای جانوری و گیاهی را به عنوان یکی از تکالیف عمده زندگی خود انجام دهد و به نسل آتی نیز بیاموزد. از نظر روانپزشکی پژوهشهای علمی نشان میدهد مراقبت از جانوران اهلی سبب افزایش تمایل به زندگی و رفع افسردگی در بیماران دچار افسردگی و سبب کاهش اضطراب میشود و در سالمندان نیز مراقبت از جانوران خانگی به تمایل آنان برای زنده ماندن میافزاید. اصولا محبت به جانوران سبب افزایش مهربانی به انسانها نیز میشود. افراد مبتلا به اختلالات شدید روانی از جمله دیگرآزاری یا سادیسم ممکن است برای غلبه بر حقارت شدید و فلاکتی که احساس میکنند، دست به آزار موجودات بزنند تا بلکه بر احساس حقارت و فلاکت خود غلبه کنند که البته چنین نتیجهیی به دست نمیآید و آزردن جانوران و شکنجه آنان تمرینی برای کشتن انسانهاست، کما اینکه فردی موسوم به محمد بیجه که چند سال قبل پس از تجاوز به پسران آنان را با زدن سنگ به سرشان میکشت، عنوان میکرد که در ابتدا با تزریق مواد شیمیایی به قورباغهها و دیدن آزار آنها و سپس با بستن سگها و زدن پاره آجر به آنها احساس رضایت میکرده است. ضروری است که افرادی که دست به این اقدامات میزنند، نهتنها با توجه به مواد قانونی مختلف مورد مجازات قرار گیرند بلکه با بستری شدن در بیمارستان روانی، مورد ارزیابی و درمان نیز قرار بگیرند. زیرا این قبیل اعمال متاسفانه باعث تشویق در سطح جامعه و رواج خشونت نسبت به جانوران و انسانها از طریق نمونهبرداری میشود. ضروری است که مردم حتما در جریان مجازات این قبیل افراد ضداجتماعی قرار گیرند و نیز ضرورت دارد توجه به محیط زیست در ایران و جلوگیری و سپردن منابع طبیعی و حیات وحش را به بخش خصوصی متذکر شویم زیرا حیات وحش در ایران یک سرمایه ملی است و صحیح نیست برای سودجویی مثلا به شیخهای عرب تحویل داده شود تا به قتلعام جانوران بپردازند. به عنوان آخرین کلام ضروری است بدانیم شکار جانوران برای تفریح در دین مبین اسلام یک عمل حرام است.
منبع: روزنامه جامعه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱/ فربد فدایی، روانپزشک و مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
نظرات شما عزیزان:
|